Revolta locuitorilor din Văleni este întemeiată

Revolta locuitorilor din Văleni este întemeiată

Populația de la Văleni, dar și din satele Vadul lui Isac, Brânza, Colibași și alte localități din raionul Cahul, este îngrijorată de faptul că ar putea rămâne fără case din cauza alunecărilor de teren (vezi imaginea) și acuză Calea Ferată din Moldova (CFM) că fenomenul natural a fost cauzat de circulația trenurilor, mai bine zis, din cauza construirii „în mare grabă”, în vara anului 2008, a tronsonului de cale ferată Cahul-Giurgiulești în perioada guvernării lui Vladimir Voronin.

Drept consecință a alunecărilor de teren pe segmentul Colibași-Giurgiulești, circulația trenurilor din Cahul spre Giurgiulești a fost închisă începând cu data de 22 august anul curent. Potrivit lui Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, din cauza alunecărilor de teren care au afectat circa 350 de metri de cale ferată pe segmentul Colibaș-Giurgiulești, începând cu această dată, trenurile marfare sunt direcționate pe traseul Basarabeasca–Etulia–Reni-Giurgiulești. În prezent, CFM lucrează la remedierea problemei cu proiectantul care a participat la construcția tronsonului feroviar în anul 2008.
Spînu dă asigurări că în scurt timp se vor face cercetări de geodezie și geologie, pentru a vedea care au fost cauzele ce au dus la aceste alunecări de teren și cum ar putea fi prevenite astfel de situații în viitor. Tronsonul de cale ferată afectat urmează să fie reabilitat, după ce vor fi identificate soluții inginerești fiabile.


Sătenii acuză CFM că fenomenul natural a fost cauzat de circulația trenurilor pe tronsonul Cahul-Giurgiulești, care acum este închisă, precum și de circulația mașinilor de mare tonaj pe strada centrală din satele de pe malul Prutului. Localnicii susțin că, deocamdată, nu le-au fost deteriorate casele, însă spun că sunt foarte îngrijorați că acest lucru ar putea să se întâmple în cazul în care autoritățile nu vor veni cu soluții. Silvia Știrbeț, primarul satului Văleni, spune că a intervenit în momentul în care oamenii au semnalat problema, iar pe 22 august anul curent CFM s-a văzut nevoită să stopeze circulația trenurilor pe tronsonul Cahul-Giurgiulești până la identificarea cauzelor care au dus la alunecări de teren și a soluțiilor.
De cealaltă parte, într-un comentariu pentru „Ziarul de Gardă”, directorul CFM, Oleg Tofilat, a declarat că, actualmente, specialiștii efectuează investigații pentru a identifica cauzele alunecărilor de teren, iar circulația trenurilor pe tronsonul Cahul-Giurgiulești nu va fi reluată până când instituția nu va fi sigură că „asta nu va aduce prejudicii nici siguranței, dar nici comunităților locale”.
Zilnic, pe strada centrală a celor 10 sate din lunca Prutului – de la Crihana Veche până la Giurgiulești -, din cauza mașinilor de mare tonaj care vin dinspre Portul Giurgiulești și se îndreaptă spre Chișinău, sunt zguduite casele oamenilor, pereții cărora dau fisuri tot mai serioase și mai evidente.
Dar problema cea mare a localnicilor este că în grădinile oamenilor este calea ferată, pe unde trec trenuri marfare dinspre Cahul spre Giurgiulești și din Portul Giurgiulești spre Cahul. Sătenii afirmă că, de când s-a construit calea ferată, s-a rupt o parte din pământ și acum, din cauza circulației trenurilor, au început să se producă alunecări de teren, un adevărat dezastru pentru gospodarii ale căror case sunt amplasate în preajmă. Ei sunt speriați și îngrijorați ca nu cumva să apară noi fisuri, care, în cazul unor inundații sau seisme, să nu ajungă la casele lor, pentru că până la „drumul de fier” nu sunt nici 50 de metri distanță. Mai rău este, spun vălenașii, că acest necaz al lor nu este auzit de factorii de decizie: „Tot vin, fotografiază, dau din cap și… pleacă, nimeni nu ne dă nici un răspuns, nu ne spune ce trebuie de făcut. Suntem speriați, ne facem griji pentru ziua de mâine, nu putem dormi în liniște, tresărim și sărim din pat la orice zgomot… Ne-am adresat în repetate rânduri la Guvern, Parlament, dar… am rămas doar cu promisiuni deșarte…”, spun sătenii.
Potrivit Silviei Știrbeț, în perioada când a fost construită calea ferată în zona respectivă, proiectantul a primit „de sus” comanda de a finaliza cât mai rapid proiectul, astfel încât lucrările nu au fost efectuate calitativ. Iar consecințele acestei „porunci” sunt nefaste, dezastruoase.

Ion DORU