Orientarea profesională a adolescenților: un imperativ al timpului

Orientarea profesională a adolescenților: un imperativ al timpului

Orientarea școlară și profesională joacă un rol esențial în viața tinerilor. Cercetările arată că elevii care au un plan de carieră sunt mai predispuşi să rămână în şcoală, să se implice mai mult în educaţie, ei aleg profesia conform capacităților și intereselor. De aceea, în cadrul curriculei școlare, începând din clasele gimnaziale, anume din clasa a V-a, se discută această temă la disciplina dezvoltare personală, deși orientarea profesională trebuie începută încă din copilărie.

În Gimnaziul „Mihai Eminescu” din orașul Cantemir, elevii absolvenți sunt implicați într-o serie de activități organizate într-un plan de orientare profesională: activități de cunoaștere de sine; întâlniri cu profesori de la diferite colegii, școli de meserii, licee; ședințe cu reprezentanții Oficiului forței de muncă, orientând elevii la cursuri de bucătar, de frizer etc., astfel informându-i și despre bursele care se alocă pe piață; vizite la antreprenori locali, la oficii, departamente de stat.
Cele mai eficiente și plăcute activități desfășurate de către elevii instituției noastre sunt vizitele în teren. În anul de studii 2020-2021, a fost organizată o vizită la un antreprenor local care are o afacere în domeniul grădinăritului. Elevii au aflat cum se dezvoltă afacerea respectivă, în ce constă și care sunt perspectivele acesteia. Au fost organizate vizite și la întreprinderi private, la restaurante, unde elevii au aflat mai multe despre meseria de chelner, au învățat cum se prepară un anumit fel de mâncare, o băutură și cum se pregătește o masă festivă. În cadrul altei vizite, elevii au învățat cum să coacă chifle la o brutărie locală. Ei au copt 400 de chifle care, mai apoi, au fost livrate gimnaziului „M. Eminescu”, unde au fost servite la prânz de către elevi.
În primăvara curentă, am vizitat Unitatea de salvatori și pompieri din orașul Cantemir, organizată în anul trecut conform standardelor europene (vezi imaginea). Elevii au luat cunoștință de echipament și s-au familiarizat cu meseria de salvator și pompier. Ulterior, acești specialiști au demonstrat tehnici de folosire a echipamentului, a metodelor de protecție în situații extreme. Conform unui sondaj, 100% din elevii absolvenți ai gimnaziului consideră importantă organizarea activităților de orientare profesională, 60% sunt de părere că vizitele la organizații, instituții sunt foarte importante, 33% – că organizarea ședințelor de familiarizare cu anumite profesii, cu invitarea specialiștilor, sunt foarte importante, în timp ce 7% consideră eficace testarea personalității elevilor.
Pe viitor, activitățile conform planului de orientare profesională a elevilor din clasele a IX-a vor continua. Considerăm că procesul de dezvoltare profesională este, în esență, dezvoltarea conceptului de sine. Astfel, omul își poate alege viitoarea profesie prin punerea în aplicare a propriului potenţial intelectual, dar şi prin formarea şi dezvoltarea altor competenţe.

Cristina GURGUROV,
elevă în clasa a 9-a, Gimnaziul „Mihai Eminescu” din orașul Cantemir

You May Have Missed