SănătateSocial

Ziua mondiala a diabetului

În fiecare an, pe 14 noiembrie, la nivel internațional, este marcată Ziua Mondiala a Diabetului. Scopul acestei zile este de a crește gradul de conștientizare asupra acestei afecțiuni cu care sute de milioane de oameni la nivel mondial trăiesc în fiecare zi. Boala afectează în prezent peste 425 de milioane de persoane, majoritatea fiind cazuri de diabet de tip 2, care poate fi prevenit prin adoptarea unui stil de viață sănătos: activitate fizică regulată, alimentație echilibrată și un mediu de viață benefic.

Una din două persoane trăiesc în prezent cu diabet nediagnosticat. Diagnosticul precoce și tratamentul sunt esențiale pentru a preveni complicațiile diabetului și pentru a obține rezultate sănătoase.

Ce este diabetul zaharat ?
Diabetul este o boală metabolică în care pancreasul fie nu produce deloc insulină (tipul I), fie nu produce suficientă (tipul II) pentru a putea metaboliza (descompune) glucoza provenită din carbohidrați și a o transforma în energie. Acest fapt duce la un nivel crescut al glicemiei din sânge (hiperglicemie), care, dacă se menține multă vreme astfel, conduce la deteriorarea organelor și a funcțiilor organismului.

Care este rolul insulinei?
Insulina este un hormon care creează condiţiile necesare pentru ca celulele să poată absorbi glucoza pentru a fi utilizată ca energie. Fără aceasta se produce o „supraîncărcare cu glucoză” – adică niveluri ridicate de glucoză în sânge.

Care sunt valorile glicemiei normale?
La adulţii sănătoși, nivelurile glicemiei sunt cuprinse între 3,3–5,5 mmol/l, pe nemâncate.

Care sunt semnele și simptomele bolii ?
De multe ori, diabetul zaharat nu este depistat din fază incipientă, din cauza lipsei simptomelor. Creșterea nivelului de glucoză din sânge are loc lent, astfel că nu determină manifestări decât după un timp.
Printre simptomele diabetului zaharat se numără:

  • xerostomia (setea);
  • urinare în cantitate mai mare decât de obicei (poliurie);
  • apetit culinar ridicat (polifagie);
  • oboseală.
    O dietă sănătoasă pentru persoanele cu diabet include reducerea cantității de calorii la persoanele supraponderale, înlocuirea grăsimilor saturate cu grăsimi nesaturate, consumul de fibre alimentare și evitarea consumului de tutun, alcool excesiv și zahăr adăugat.
    Pentru a preveni complicațiile asociate diabetului, trebuie:
  1. Să verificați periodic nivelul glicemiei;
  2. Să stabiliți un plan de viață sănătos;
  3. Să aveți grijă de greutatea dvs.;
  4. Să controlați periodic tensiunea arteriala și nivelul grăsimilor din sânge;
  5. Să consultați periodic medicul diabetolog și cardiolog.
    Să fiți sănătoși!