Social

Să optăm pentru un mod de viață sănătos!

Stilul de viață e strategia de viață, suma alegerilor mici zi de zi, cu impact asupra sănătății noastre, care te protejează de orice pandemie, inclusiv, de infecția Covid-19. Stilul de viaţă al omului exprimă modul de trai, raportul dintre condiţiile în care îți duci traiul şi condiţiile de activitate, de asemenea, şi modelele individuale de comportament, determinate în anumită măsură de factorii socio-culturali, caracteristicile personale şi educaţionale.

Modul de viaţă e produsul unei culturi, al unor tradiţii, al unei istorii. Fiecare individ, grup familial, grup profesional şi societatea în ansamblu se caracterizează printr-un mod specific de viaţă.
Încă Hipocrate, părintele medicinei, a numit sănătatea „o stare de echilibru între corp, minte și mediu”. 80% de sănătate constituie modul în care ne alimentăm, dacă facem sport (mișcare), ne odihnim (somn suficient, relaxare), ce emoții și sentimente ne încearcă. 20% e predispunerea genetică: ce ai moștenit de la părinți, bunei, strămoși, mediul ambiant (aer nepoluat) și sistemul sanitar.
Baza unui mod de viață sănătos e o dietă adecvată: aceasta trebuie să fie diversă, cu măsură, să conțină 75% legume, leguminoase, fructe. Beți multă apă la deșteptare, treptat, pînă la 600 ml, caldă, la o temperatură de 30oC, cu lămîe, pentru a reduce aciditatea în organism de la carnea roșie în exces, produse procesate, băuturi alcoolizate, lactate ș.a. (furnizori de biosubstrat pentru celule canceroase și diabet).
Mai beți apă cu 30 de minute înainte de masă, pregătiți sucurile gastrice pentru hrană și în nici un caz în timpul mesei, doar abia peste o oră. Nu mîncați prea mult, mai bine mai puțin și mai des (trei mese principale și două gustări). Nu mîncați în grabă, mestecați cu atenție, nu vă sustrageți cu dispozitive electronice.
Micul dejun e baza nutriției, trebuie să fie consistent, masa de prînz – de lungă durată și să vă aducă cât mai multă plăcere, iar cina – hrănitoare și ușoară (terciuri, legume fierte, un ou).
Practicați cu regularitate activități fizice, cât mai multă mișcare, acasă, la birou: flotări, genuflexiuni, sarituri, peste fiecare 30 de minute ridicați-vă de la birou, de la computer, deschideți totodată și geamul și ieșiți la aer pentru 5-10 minute (veți fi mai productiv!).
Alocați timp suficient pentru odihnă (somn la ore mari, 22-23, trezire la aceeași oră -5.30-6.00, astfel ne autodisciplinăm). Eliminați stresul din viață, vă afectează sănătatea. Practicați călătoriile, cât mai multe clipe de meditație; gîndiți pozitiv, faceți bine cât puteți. Mențineți controlul asupra minții, astfel veți soluționa mai ușor problemele; gândirea pozitivă întărește imunitatea, ceea ce e foarte important în pandemia Covid-19.
Fiți o persoană moderată – un principiu de bază al modului de viață sănătos. Echilibru în toate, fără vicii, consumați vin cu apă și nu o să faceți ficat gras (steatoză). Dar evitați suprasolicitarea și încercați să trăiți fără obsesii, fără cure de slăbire în exces; slăbiți mâncând produse necalorice (legume – regina varză, leguminoase – fasolea (carnea săracului) ș. a. Se permit unele excepții (nuntă, cumătrie, recepție, dar cât mai repede să revenim la normal!). Decizia vă aparține, nu mai mizați pe medici: sănătatea și boala e în noi! Să alegem modul de viață sănătos!
Aurel BABILEV,
medic pentru promovarea sănătății