CăuşeniEducație

Liceul din Sălcuța, Căușeni atinge rezultate academice impresionante, după ce a fost reparat și dotat în cadrul PRIM

De pe locul 218 – pe locul 22. Atât de mult a avansat Liceul Teoretic „Meșterul Manole” din Sălcuța, Căușeni după rezultatele obținute la examenele de bacalaureat. Această reușită remarcabilă se datorează transformării prin care a trecut liceul în ultimii ani, urmare a investițiilor din cadrul Proiectului „Reforma Învățământului în Moldova” gestionat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării. 

Din 2018, când a fost finalizată reparația capitală a liceului, dotările și amenajările în instituție s-au ținut lanț. Toate clasele au fost dotate cu mobilierul nou, au fost amenajate cabinetele și laboratoarele de fizică, biologie și chimie. A fost dotat cu echipament specializat centrul multilingv și cu utilaj de bucătărie cantina școlară. 

Administrația liceului însă nu s-a limitat la investițiile proiectului. Din bugetul instituției, pe parcursul ultimilor ani, au fost procurate calculatoare, televizoare, table interactive, iar pe lângă sala de sport, au fost amenajate o sală de forță și o sală de tenis de masă. Mai mult, după redeschiderea liceului renovat capital, în instituție a fost înființat și un muzeu școlar.

Acum liceul dispune de absolut toate condițiile de învățare în conformitate cu standardele educaționale, lucru care a influențat pozitiv reușita copiilor la examenele naționale. Pentru comparație, în anul 2017,  Liceul Teoretic „Meșterul Manole” s-a clasat pe locul 218 urmare a rezultatelor la BAC, cu media de promovare 6,24. Doi ani mai târziu, liceul a urcat vertiginos pe poziția 22 printre liceele din țară, cu o medie de 7,66.

Directoarea liceului spune că aceste performanțe sunt datorate condițiilor europene create, care stau la baza creșterii profesionale a cadrelor didactice și a îmbunătățirii rezultatelor academice ale elevilor:

Liuba Pleșca, director: „Noi liber putem spune că suntem o școală europeană. Europeană ca rezultat, europeană ca aspirație, fiindcă nu în orice școală din mediu rural vei găsi trei doctori în științe sau mulți profesori cu grad didactic superior. Nu poate să se producă o creștere profesională dacă nu există un mediu adecvat pentru această creștere, uitați-vă că în liceul „Meșterul Manole” avem acest mediu, având o dotare foarte bună, având căldură, lumină și tot confortul pe care nu întotdeauna îl găsim acasă.”

Și profesorii spun că li s-a ușurat munca și dispun acum de toate condițiile pentru a preda orele interactiv și captivant.

Natalia Demcenco, învățătoare: „S-a ușurat munca noastră, a pedagogilor, într-adevăr, e una să scrii cu creta și e alta să vadă copilul cum schimbi culorile atunci când e nevoie să desenezi, să faci capturi de ecran, să fotografiezi  dintr-un manual școlar sau caietul unui elev pe care a-i vrea să-l prezinți colegilor. Să știți că astăzi avem niște condiții minunate.”

Rodica Gangan, profesoară de geografie: „Beneficiez în cabinetul de geografie de condiții foarte bune pentru desfășurarea procesului educațional. Dispunem de tablă interactivă, televizor, proiector, boxă portabilă, materiale didactice și softuri educaționale.”

Elevii spun că motivația lor de a învăța a crescut exponențial și că vor să fie pe măsura condițiilor create:

Adriana Novac, eleva clasei a XI-a: „În ultimul timp, școala noastră s-a schimbat considerabil, din punct de vedere material, condițiile s-au îmbunătățit enorm, au apărut utilaje noi, elevii beneficiază de cele mai moderne condiții. Chiar dacă și până la reparație aveam o dorință mare să învățăm și să ocupăm locurile de frunte la toate concursurile la care participăm, acum pot spune că dorința noastră și motivația a crescut exponențial și noi, elevii, vrem să fim pe măsura condițiilor care sunt aici și să învățăm destoinic.”

Marina Fiodorov, clasei a XI-a: „Îmi amintesc că școala noastră veche până la renovare avea niște condiții în care era imposibil de învățat. Era foarte greu, era frig și după renovarea școlii am aflat cum este să înveți într-o școală frumoasă, dotată cu multe tehnologii noi.”

Alexandrina Cucoș, eleva clasei a XI-a: „Noi elevii din Liceul Teoretic „Meșterul Manole” suntem foarte norocoși, deoarece învățăm într-o școală unde ne este oferit totul cu o singură condiție – să avem dorință de a învăța.”

Părinții își amintesc cum ei sau copiii lor aveau parte doar de căldură spirituală în liceul vechi, îndurând frig și disconfort în clase:

Sergiu Popa, absolvent și părinte a doi elevi: „Acum ne încântă foarte tare reparația pe care o avem. O reparație frumoasă, o reparație estetică, o căldură a claselor, a profesorilor. Din 1994 și până în 2004 am învățat în acest liceu și am trăit timpuri grele, când era frig, nu aveam încălzire, ne încălzeau doar profesorii cu a lor știință.”

Neonelia Țurcanu: „Sunt părinte a doi copii care învață în această școală minunată, în care este curățenie, ordine, disciplină, în care copiii mănâncă foarte bine, profesorii sunt competenți. Credeți-mă este o școală de vis a noastră, o școală pe care noi nu am avut-o. Noi, ca părinți, suntem foarte mulțumiți.”

Liceul Teoretic „Meșterul Manole” din Sălcuța, Căușeni a beneficiat de o investiție de circa 24 de milioane de lei pentru reparație și de circa 5 milioane pentru dotări, bani oferiți sub formă de împrumut investițional de Banca Mondială. Aceasta este una dintre cele 23 de școli de circumscripție,  renovate în cadrul PRIM.

Proiectul „Reforma Învățământului în Moldova” este un împrumut investițional specific, acordat de Banca Mondială, implementat în perioada aprilie 2013 – aprilie 2022, care sprijină Guvernul Republicii Moldova prin finanțarea activităților ce vor consolida calitatea educației şi vor duce spre un sector al educației mai eficient.