E mai simplu și mai ușor să previi decât să vindeci

E mai simplu și mai ușor să previi decât să vindeci

Acum, când ne confruntăm cu pandemia de Covid-19, ies la iveală lacunele sistemului sanitar în general, lumea medicală trebuie să-și schimbe viziunile.

Poate e timpul oportun să mizăm cu precădere pe prevenție. Prevenția bolilor prin educarea sănătății reprezintă un concept privilegiat al civilizației. În lumea medicală există o formare si o modalitate de a exersa profesia care imprimă o anumită notă modului de a preveni patologia. Există o expresie tipic medicală: „E mai ușor să previi decât să vindeci”.
Prevenția devine excelentă atunci când abordează o problemă multifactorială și mai ales dacă aceasta se sprijină pe o bază comportamentală. Acest tip de intervenție este în mod regulat reclamat și totuși continuă să aibă rezultate slabe. Să nu uităm, însă, că limitarea vitezei atunci când conduci a fost mai ales respectată după apariția pericolului de suspendare a permisului. Putem discuta despre prevenție atunci când abordează probleme de comportament.
Educația pentru sănătate (EPS): ameliorarea unei stări pozitive care implică subiectul și e simetrică educației generale (EG), ce se dorește, ca și ea, globală si pozitivă. Trebuie să încercăm să separăm EPS și educația generală (EG). Această propunere de a lansa școala în aventura EPS, pe care o numim promovarea sănătății (PS), e important locul, persoana care intervine și intervenția în sine. Școala a devenit un loc de alegere privind EPS. Alocarea unui număr de ore pentru promovarea sănătății nu putea constitui decât un răspuns parțial care s-ar putea intersecta cu orele de instruire civică, transformându-se astfel într-un orar clasic de promovare a unei materii. Din fericire, sănătatea nu este o materie ca oricare alta și nu se poate preda, însuși ca și celelalte.
Sănătatea este o stare de spirit. Promovarea sănătății individului nu poate veni decât de la individul însuși! Rolul celor care transmit cunoștințele este de a-l convinge că merită această realizare pentru el personal, în primul rând! În acest scop, trebuie să învețe să se respecte, ceea ce nu reprezintă o noțiune naturală. El își acordă acest respect resimțindu-l pe cel al celorlalți! Pornind de la acest principiu de bază, educatorii pot manifesta o anumită exigență, care se ridică la nivelul celor ce o reprezintă.
Obiectivul principal e acela de a-i convinge pe educatori că se pot integra într-o asemenea sarcină și că elevii au nevoie de această educație. EPS e eficientă dacă se sprijină pe rațiuni de acțiune și nu se mulțumește cu simpla analiză a unor mijloace de realizare.
Prevenția este un termen medical, educația clasică se percepe a fi prea „educați”! Există, desigur, riscuri în ambele situații, dar acesta este prețul pentru a trece de la certitudinea eșecului la posibilitatea reușitei. Sănătatea nu este o noțiune medicală, nici sanitară, este o noțiune cultural-tradițională a unui popor și se pot obține rezultate dacă o considerăm ca atare!

Aurel BABILEV,
medic, Promovarea Sănătății

You May Have Missed