You Are Here: Home » Social » Moldova + » Un consumator informat este un cetățean sănătos: CASC Sud le vine în ajutor acestora

Un consumator informat este un cetățean sănătos: CASC Sud le vine în ajutor acestora

  Se spune că un consumator informat este un consumator protejat. Consumatorii regiunii de sud au oportunitatea să se adreseze, începând din decembrie, 2014, nu doar la Direcția pentru protecția consumatorului, ci și la Centrul de Asistență al Consumatorului Sud (CASC Sud).

alege sanatos

  Acesta a fost deschis la Cahul în cadrul proiectului „Armonizarea politicilor în domeniul sanitar ale Republicii Moldova şi Georgiei cu cele din Uniunea Europeană” și este susținut financiar de Fundaţia Est–Europeană Moldova (FEE) cu suportul Guvernului Suediei și al Ministerului Afacerilor Externe din Danemarca.

  Proiectul are scopul de a contribui la îmbunătățirea condițiilor social-economice pentru cetățenii din Moldova și Georgia prin susținerea convergenței transparente la politicile UE în domeniul sanitar și fitosanitar. În cadrul inițiativei se vor depune eforturi pentru a spori înțelegerea, de către părțile interesate, a necesităţii aderării la standardele sanitare și fitosanitare și pentru a contribui la îmbunătățirea legislației privind siguranța alimentară în ambele țări.
  Pentru a atinge obiectivele planificate, Fundația Est–Europeană și partenerii săi vor aborda actorii societății civile, autorități publice, consumatori și operatori alimentari, pentru a spori capacitățile acestora în domeniul sanitar și fitosanitar și pentru a stimula o mai bună cooperare între grupurile țintă. Acestea vor rezulta în consumatori activi și informați, operatori de produse alimentare mai competitive, și în cadrul legal național privind siguranța alimentară aproximat la standardele UE.

  Partenerii CASC Sud sunt: Centrul de Sănătate Publică Cahul, Agenția pentru Protecția Consumatorului Cahul, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor Cahul și primăria orașului Cahul.

Statistica adresărilor

  Mihai Cucereanu, coordonator al Centrului de Asistență a Consumatorilor Sud, a oferit pentru „Gazeta de Sud” câteva date statistice referitor la numărul sesizărilor primate în prima jumătate a anului 2016.

Mihai Cucereanu, coordonator al Centrului de Asistență a Consumatorilor Sud

Mihai Cucereanu, coordonator al Centrului de Asistență a Consumatorilor Sud

  „În primele șase luni ale anului 2016, am primit 173 de sesizări din partea consumatorilor. Cele mai frecvente încălcări sunt legate de etichetarea necorespunzătoare a produselor comercializate. În afară de aceasta, am efectuat 48 de vizite la oficiu, am recepționat 37 de apeluri electronice și 88 de apeluri telefonice.

  Alte încălcări sesizate de consumatori au fost nerespectarea termenului de garanție – 8 cazuri, etichetare necorespunzătoare – 97 de cazuri, încălcarea regimului termic – 22, produse neconforme – 27, condiții insalubre – 7, solicitare de investigații privind produsele alimentare – 12.

  În cazurile în care încălcările sunt confirmate de constatări făcute de medicii sanitari din proiect și rezultatele analizelor de laborator, agenților economici li se expediază sesizări în care sunt indicate încălcările depistate, cu referire la legislația în vigoare. Cu părere de rău, nu toți agenții economici sunt deschiși spre colaborare și, în cele mai dese cazuri, nu primim nici un răspuns din partea lor. Uneori, chiar refuză să recepționeze sesizările expediate de noi. Dar unii agenți economici se adresează la noi după consultanță și se străduiesc să înlăture neconformitățile care au fost depistate în unitățile comerciale pe care le administrează”, a menționat Mihai Cucereanu.

Promovarea siguranței alimentare, o datorie a fiecăruia

  Tot în cadrul Centrului CONTACT–Cahul a fost creat și un Club al Voluntarilor „Alege sănătos”. Clubul are ca scop instruirea continuă a voluntarilor, pentru încurajarea participării lor la acțiuni de promovare a siguranței alimentare. De asemenea, ne propunem ca acest grup de tineri activi să fie bine pregătiți pentru a determina individual ce produse se consideră a fi sigure, ce componente pot conține produsele alimentare, ce trebuie să cunoaștem în domeniul siguranței alimentare pentru a ne proteja sănătatea noastră și a celor din jur și, cel mai important, să transmită cetățenilor informațiile acumulate prin intermediul unor campanii de informare.

  Voluntarii sunt instruiți de către colaboratorii Centrului de Sănătate Publică Cahul și ai Agenției pentru Protecția Consumatorului Cahul, pentru a lua cunoștință de cele mai frecvente încălcări ale drepturilor consumatorului și de modalitățile de înlăturare a acestora. Voluntarii au fost informați despre oportunitățile de care pot beneficia cetățenii în cadrul Centrului de Protecție a Consumatorului Sud și despre modalitatea de depunere a plângerilor în oficiu și online pe portalul www.alegesanatos.md , în cazul în care le-au fost încălcate drepturile. Au fost încurajați să depisteze încălcările comise de către agenții economici care comercializează produse alimentare și nu respectă drepturile consumatorului și siguranța alimentară.

 Timp de aproape doi ani de activitate, CASC Sud a realizat un șir de campanii pentru informarea consumatorilor.

Campania publică de informare „Alege sănătos”

Campanie de informare privind siguranța alimentelor

Campanie de informare privind siguranța alimentelor

  Scopul campaniei a fost de a informa cetățenii din regiunea de sud despre drepturile consumatorului, cum să aleagă produse alimentare sănătoase și inofensive, ce pot întreprinde și unde se pot adresa atunci când au procurat un produs alimentar neconform.

  O altă componentă a campaniei a fost participarea voluntarilor Centrului CONTACT–Cahul, în parteneriat cu cei de la Asociația Obștească „EcoContact” din Chișinău, la acțiunea de informare a cetățenilor din regiunea de sud.

  În cadrul acestei campanii, consumatorilor le-au fost distribuite următoarele informații: „Ghidul consumatorului pentru produsele alimentare”, pliantele „Drepturile consumatorului”, „Mănânci sănătos – trăiești sănătos”, „Substanțe chimice toxice în produsele pentru copii”, „Ce prezintă codurile de pe recipientele de plastic și care sunt cele mai sigure”, „Noi reglementări la nivel global în reducerea poluării cu mercur”, „Pictogramele de pericol ale produselor chimice și semnificațiile acestora”, „Inițiativă globală privind eliminarea plumbului din vopsele”, „10 reguli simple de comportament în timpul manipulării pesticidelor”.

  Cei 17 voluntarii care au participat la campanie își fac studiile la Colegiul Industrial Pedagogic, Universitatea de Stat „B.P. Hasdeu” din Cahul, Facultatea Transfrontalieră a Universității „Dunărea de Jos” din Galați, Colegiul de Medicină din Cahul, Liceul Teoretic „Ioan Vodă”.

  În cadrul acestor acțiuni au fost informați circa 10.000 de consumatori din regiunea de sud a țării.

  La începutul lunii decembrie anul trecut, în centrul orașului Cahul și la intrarea în piața centrală au fost instalate șapte bannere informaționale. Bannerele conțin mesaje din domeniul siguranței alimentare.

M+Protectia consumatorului-RO

About The Author

Number of Entries : 218

Leave a Comment

Scroll to top