Integrarea copiilor cu dizabilităţi în şcolile generale, un imperativ al timpului

  Liceul internat cu profil sportiv din comuna Lipoveni şi Gimnaziul Gradişte (ambele din raionul Cimişlia), Liceul teoretic „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din localitatea Olăneşti, raionul Ştefan Vodă, Gimnaziul Filipeni din raionul Leova şi Liceul teoretic „Dmitri Celenghir” din satul Avdarma, unitatea teritorial-autonomă găgăuză, se numără printre  cele 20 de şcoli generale din Republica Moldova cu un contingent de peste 400 de elevi cu dizabilităţi şi cu cerinţe educaţionale speciale, care au obţinut acces la educaţie alături de semenii lor, după ce instituţiile de învăţământ au fost renovate şi dotate cu cele necesare.

În imagine: prezentarea rezultatelor proiectului privind integrarea copiilor cu dizabilităţi în procesul instructiv-educativ
În imagine: prezentarea rezultatelor proiectului privind integrarea copiilor cu dizabilităţi în procesul instructiv-educativ

  Acest lucru a fost posibil datorită proiectului pilot „Integrarea copiilor cu dizabilităţi în şcolile generale”. Proiectul este realizat cu suportul unui grant în valoare de 2,86 milioane de dolari SUA, acesta fiind oferit de Guvernul Japoniei, prin Fondul de Politici de Dezvoltare a Resurselor Umane (PHRD), administrat de Banca Mondială şi gestionat de Fondul de Investiţii Sociale din Moldova (FISM).

  Potrivit unui comunicat remis presei de către FISM, prezentarea rezultatelor proiectului a avut loc luni, 29 ianuarie, în prezenţa mai multor persoane oficiale, a reprezentanţilor autorităţilor publice locale şi ai instituţiilor de învăţământ din ţara noastră. 

   Iată ce a declarat în cadrul acestui eveniment Mircea Eşanu, director executiv al Fondului de Investiţii Sociale din Moldova:
  „Astăzi încercăm să vedem care sunt lecţiile învăţate în procesul de implementare a proiectului, în care au fost implicate mii de persoane, printre care pedagogi, manageri şcolari, administraţii raionale, direcţii de învăţământ, părinţi, dar şi copiii beneficiari ai acestui grant. Incluziunea copiilor cu necesităţi educaţionale speciale este unul din aspectele care ne poate alinia în rândul statelor civilizate, cu respect faţă de drepturile omului şi cei care ştiu să prevină discriminarea şi să dea dovadă de incluziune”. 

În imagine: prezentarea rezultatelor proiectului privind integrarea copiilor cu dizabilităţi în procesul instructiv-educativ
În imagine: prezentarea rezultatelor proiectului privind integrarea copiilor cu dizabilităţi în procesul instructiv-educativ

  Cu un discurs a venit în faţa audienţei şi Excelenţa Sa Masanobu Yoshii, ambasadorul Japoniei la Chișinău, care a spus că ţara sa îşi menţine angajamentul de a asista Republica Moldova pentru dezvoltarea unei economii durabile, stabile şi pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii cetăţenilor ei.

  În Japonia, ca și în Moldova, cele mai importante resurse sunt cele umane

  „Ca şi Moldova, a specificat diplomatul, Japonia nu este bogată în resurse naturale, de aceea, pentru noi, cele mai importante resurse sunt cele umane. Aceasta înseamnă nu doar valorificarea potenţialului copiilor din şcolile generale, dar şi a copiilor cu dizabilităţi, care trebuie să fie asistaţi pentru integrarea în societate”.

  Din cei circa 100.000 de dolari SUA alocaţi pentru fiecare şcoală, au fost construite rampe, montate bare de sprijin, instalate uşi speciale, pavaj, blocuri sanitare adaptate, sisteme de aprovizionare cu apă şi de canalizare, sisteme electrice, de ventilare, de încălzire şi acoperişuri. În şcoli au fost create şi amenajate Centre de resurse pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale, ce includ cabinete de kinetoterapie, psiholog şi logoped.

 Citește articolul integral în ediția ziarului din 2 februarie 2018