You Are Here: Home » Administrația publică » Cunoaște-ți alesul » „Cumătrismul”, conflictul de interese, un obicei înrădăcinat în Moldova

„Cumătrismul”, conflictul de interese, un obicei înrădăcinat în Moldova

Conflictul de interese, cunoscut în popor și sub denumirea de „cumătrism”, cunoaște în ultimii ani o creștere considerabilă în rândurile autorităților și funcționarilor publici din țară.

Nu există o lege prin care să fie condamnat cumătrismul

Nu există o lege prin care să fie condamnat cumătrismul

Acest fapt este confirmat și în raportul activității Comisiei Naționale de Integritate (CNI) pentru anii 2013 și 2014, care are drept scop verificarea veniturilor și a proprietăților funcționarilor publici, dar și elucidarea cazurilor de conflict de interese.

Potrivit raportului, în urma verificării dosarelor depuse de parlamentari, miniștri, judecători, procurori, primari și alte categorii de declaranți, în anul 2013, CNI a depistat 362 de procese verbale contravenționale, în care pot apărea conflicte dintre exercitarea atribuţiilor funcţiei deţinute de un funcționar şi interesele personale ale indivizilor care ar putea influenţa îndeplinirea obiectivă a obligaţiilor acestora.

Astfel, Centrului Național Anticorupție i-au fost expediate opt dosare de încălcare a regimului juridic al conflictului de interese și alte 16 dosare către Procuratura Generală, pentru încălcarea regimului juridic al veniturilor și proprietății.

Comparativ cu anul 2013, în anul 2014, numărul funcționarilor în privința cărora s-a constatat încălcarea regimului juridic al conflictului de interese sau al incompatibilităților s-a mărit de șapte ori, și de patru ori s-a mărit numărul persoanelor cărora le-au fost depistate încălcări ale regimului juridic al declarării veniturilor și proprietății.

Miniștri „de-ai noștri”, vizați de CNI

Angajații CNI discută tot mai des despre posibila lichidare a comisiei. Membrii instituției spun că pe cineva îl deranjează activitatea acesteia datorită  adevărurilor scoase la iveală.

Angajații CNI discută tot mai des despre posibila lichidare a comisiei. Membrii instituției spun că pe cineva îl deranjează activitatea acesteia datorită adevărurilor scoase la iveală.

La sfârșitul anului 2014, Centrului Național Anticorupție i-au fost expediate 56 de dosare de încălcare a regimului juridic al conflictului de interese, în care au fost vizați patru miniștri: Andrei Usatâi, Vasile Bumacov, Anatol Arapu și Oleg Efrim.

În prezent, legea cu privire la conflictul de interese este aplicată în cazurile în care sunt depistate conflicte de interese între funcționari și rudele acestora, precum soţul (soţia), persoanele înrudite prin sânge sau adopţie (părinţi, copii, fraţi, surori, bunici, nepoţi, unchi, mătuși) şi persoanele înrudite prin afinitate (cumnat, cumnată, socru, soacră, ginere, noră).

Din păcate, în pofida recomandărilor partenerilor europeni, nănașii, cumetrii și finii nu au fost incluși în lista persoanelor care ar putea crea conflicte de interese.

Un exemplu în care este evident conflictul de interese, dar care nu cade sub incidența legii, este cel al noului ministru al Mediului, Valeriu Munteanu, care l-a angajat în funcția de consilier al său și șef de cabinet pe finul său de cununie, Alexandru Bostan.

Comisia Națională de Integritate (CNI) spune că, în asemenea cazuri, când nașii sau finii sunt în relații de subordonare, din punct de vedere legal, nu există un conflict de interese.

Noțiunea „cumătru” o poți găsi doar în DEX, nu și în legislație

„Cu părere de rău, legislația Republicii Moldova nu include noțiunea de cumătru, de aceea, această lege nu este aplicabilă cumetrilor. Mă tem să spun acest lucru, pentru că lumea momentan începe a le utiliza. Mă rog, în acest proiect nou al legii, cercul persoanelor apropiate a fost lărgit considerabil. Este vorba și de mentalitate: sigur că noi trebuie să lucrăm asupra acestui aspect și să ducem o campanie de informare a publicului, dar este important ca și legea să permită tragerea la răspundere a persoanelor vinovate”, a declarat Lilia Carasciuc, director Transparency International Moldova, în cadrul unui interviu pentru Europa Liberă.

autor: moldovacurata.md. Conflicte de interese sunt multe, puțini însă sunt pedepsiți

autor: moldovacurata.md. Conflicte de interese sunt multe, puțini însă sunt pedepsiți

Ala Griciuc, specialist principal în cadrul CNI, a declarat că, în cei trei ani de activitate a instituției, au fost înregistrate foarte multe cazuri de încălcare a Legii nr. 16. Dar că cei cu pufușor pe botișor au scăpat cu amenzi în valoare de la 100 la 300 de unități convenționale. Altfel spus, au scos din buzunar de la 2.000 până la 6.000 de lei. Lista cuprinde foști miniștri, deputați, actuali și ex-judecători, unii ignorând decizia CNI și mizând pe nași sau fini pentru a nu „sărăci” cu o amendă.

Un caz mai relevant este cel al primarului satului Cotiujenii Mari din raionul Șoldănești, Petru Comendant, care, în anul 2012, în cadrul unei licitații organizate de primărie pentru darea în arendă a două încăperi din liceu pentru amenajarea unui bufet, a câștigat firma fondată de primar și administrată de soția sa, care era pe atunci director al liceului din sat.

În pofida presiunilor politice, membrii Comisiei Naționale de Integritate au cules roade bune și în acest an. Una din „poamele” colectate este primarul satului Alexanderfeld, din raionul Cahul, Dumitru Berov, verificat sub aspectul eventualei încălcări a regimului juridic, al declarării veniturilor și proprietății, al incompatibilităților, precum și al conflictului de interese.

Nu a fost scăpat din vedere nici viceprimarul municipiului Chișinău, Nistor Grozavu, care nu a declarat în termenul şi modul stabilit despre situația de conflict de interese cu soția dumnealui, care s-a manifestat prin semnarea Certificatului de urbanism și a Autorizației de construire pentru o întreprindere municipală, care au fost elaborate în baza Planului de situație a terenului și Planului de organizare a șantierului, coordonate de către șefa Secției autorizări construcții individuale – soția dlui Nistor Grozavu. Astfel, actul de constatare urmează să ajungă la Centrul Național Anticorupție, pentru ca în baza acestuia să fie aplicată amenda prevăzută în Codul contravențional. Prezentarea declarațiilor false constituie infracţiune şi se pedepseşte conform art. 352/1 din Codul Penal. Comisia Naţională de Integritate susţine că un conflict de interese trebuie sancţionat în timp de trei luni de la data constatării, iar Centrul Naţional Anticorupţie, care aplică amenda în baza materialelor de la CNI, afirmă că aceste 3 luni trebuie numărate din ziua săvârşirii contravenţiei.

Între timp, angajații CNI discută tot mai des despre posibila lichidare a comisiei. Membrii instituției spun că pe cineva îi deranjează activitatea acesteia datorită adevărurilor scoase la iveală.

Reamintim că funcționarii publici, începând cu anul 2008, sunt obligați să depună anual declarația de interese personale până la data de 31 martie sau în decurs de 15 zile după ce le-a fost validat mandatul sau au fost numiți în funcție.

Daniel ARAMĂ

Potrivit legii, conflictul de interese reprezintă „conflictul dintre exercitarea atribuţiilor funcţiei deţinute şi interesele personale ale persoanelor prevăzute la art. 3, în calitatea lor de persoane private, care ar putea influenţa necorespunzător îndeplinirea obiectivă şi imparţială a obligaţiilor şi responsabilităţilor ce le revin potrivit legii”.

About The Author

Number of Entries : 1697

Leave a Comment

Arhiva Gazeta de SUD




Scroll to top