You Are Here: Home » Economie » Bani publici » Cere socoteală pentru banii publici: Construim drumuri pentru a le repara peste câțiva ani

Cere socoteală pentru banii publici: Construim drumuri pentru a le repara peste câțiva ani

  2017 este primul an în care primăriile beneficiază de bani din Fondul Rutier. În raionul Cimişlia, celor 23 de primării le-au fost repartizate 6 milioane 534 de mii de lei,  pentru întreţinerea şi reparaţia drumurilor locale.

  Banii alocaţi primăriilor sunt destinaţi reabilitării şi construcţiei drumurilor la nivel local, iar autoritatea publică locală de nivelul doi are sarcina de a întgreţine arterele auto cu statut de drumuri raionale.

  Primăria comunei Hârtop a primit în acest an din Fondul Rutier o sumă în valoare de 252 de mii de lei. În cadrul şedinţei Consiliului local, a fost luată decizia de a suplini bugetul construcţiei unei porţiuni de drum cu o lungime totală de 425 de metri.  

Primarul comunei Hârtop din raionul Cimişlia, Vladimir Medoni, arată porţiunea de drum  care urmează a fi reabilitată

„Devizul estimativ al drumului spre cimitirul din localitate, cu lăţimea de 6 metri urma să ne coste peste  400 de mii de lei. În cadrul şedinţei Consiliului local au fost alocaţi, din fondul de rezervă al primăriei, circa 150  de mii de lei. După ce am discutat cu mai mulţi  primari din raion şi am analizat situaţia, am decis că lăţimea de 6 metri este prea mare pentru un drum pe care nu se circulă foarte des. Astfel, am luat decizia că drumul va avea o lăţime de 4 metri”, declară primarul comunei, Vladimir Medoni.

După ce a fost desfăşurat concursul de selectare a agentului economic care va efectua lucrările, a fost selectată o firmă din Chişinău. Aceasta a propus cea mai bună ofertă din cele 7 companii participante la licitaţie, fiind de acord să constuiască această  porţiune de drum pentru suma de 252 de mii de lei.

Potrivit edilului, până la sfârşitul acestei săptămâni, vor fi aduse  toate  materialele necesare pentru construcţia sectorului în cauză, iar începând cu ziua de luni, vor demara lucrările propriu-zise. Astfel, până la sfârşitul lunii iulie, el urmează a fi dat în exploatare.

Astfel, pe lângă cele 150 de mii de lei pe care le-a economisit primăria, au fost alocaţi încă vreo 30 de mii de lei, pentru construcţia drumului spre celălalt cimitir, din regiunea „Lopatnic” al satului, cu o lungime de circa 300 de metri. Până la sfârşitul lunii august, urmează a fi finisată construcţia  şi acestei porţiuni de drum.

„Aceşti bani, primiţi din Fondul Rutier, sunt bineveniţi pentru reparaţia sau întreţinerea unor porţiuni de drum în cadrul localităţilor. Drum asfaltat în sat, practic, nu avem, în afară de cei 500 de metri care vin spre sat, de la traseul naţional. Anul acesta, prin intermediul Agenţiei de Dezvoltare Regională (ADR) Sud, am câştigat un proiect pentru construcţia a 6,5 kilometri de drum, în valoare de 45 de milioane de lei. Până la sfârşitul lunii vor demara lucrările, în urma cărora, strada centrală a localităţii va avea trotuare reabilitate şi drum asfaltat” – menţionează domnul Medoni.

Una din problemele majore, pe care o semnalează primarul, este cea a neutilizării banilor oferiţi din Fondul Rutier, de către toate primăriile din ţară: „Nu cred că sunt atât de multe companii de construcţie şi nu este atât de mare perioada până în lunile octombrie-noiembrie, ca fiecare primărie să desfăşoare  licitaţiile şi să valorifice sumele mici”.

  Pentru reparaţia drumului în valoare de 252 de mii de lei, primăria a desfăşurat concursul repetat, deoarece,  la prima etapă, nu a venit niciun agent economic. „Sumele sunt într-atât de mici, încât companiilor le este mai costisitoare transportarea tehnicii la locul lucrărilor propriu-zise. Astfel, din cele 898 de primării, vor fi primării care nu se vor încadra în termen. Primăriilor care au mai puţin de 1000 de locuitori, le va fi foarte dificil să valorifice banii”, consideră Vladimir  Medoni.

  În cadrul comunei Hârtop, se încadrează şi alte două localităţi, satele  Ialpug şi Prisaca, care se află la o distanţă de 10 kilometri. În anul 2018, urmează a fi reabilitată o porţiune de drum din regiune, pentru a crea condiţii mai bune oamnelor din aceste comunităţi. 

  Primăria Hârtop are în gestiune peste 30 de kilometri de drumuri locale, care nu au nicio acoperire. Totuşi, unii localnici nu aşteaptă ajutor de la autorităţi şi îşi concentrează forţele, încercând să cumpere pietriş sau alte materiale de construcţie,  care le uşurează deplasarea în timpul ploilor, în special.

  „Este foarte bine că va fi construit acest drum. Principalul pericol pentru el îl prezintă tractoarele grele. Dacă tehnica grea nu va circula pe acest drum, în special pe timp de ploaie,  amestecând pietrele cu glod, atunci va fi foarte bine. Acum câţiva ani, a mai fost construit în sat un drum, însă, din cauza tehnicii grele, care amesteca pietrişul cu glodul, acum el nu mai este. Înainte de sărbători sau pe timp de iarnă, drumul era nivelat cu buldozerul, dar   tot greu se circula. Va fi foarte frumos acest drum, mai ales că pe margini a fost plantată o alee din copaci”, afirmă un  localnic, Valeriu.

  Pe de altă parte, primarul comunei  Hârtop se arată nedumerit de nepăsarea autorităţilor de la Chişinău: „Eu cred că autorităţile Republicii Moldova nu au o nicio strategie de dezvoltare a drumurilor locale din ţară. În toată lumea, pentru a dezvolta o localitate, este nevoie, în primul rând, de drumuri bune. Noi suntem foarte săraci, nu putem vorbi de un sistem de servicii la nivel european, când populaţia nu are posibilitatea să le întreţină, nemaivorbind de construcţia acestora. Nu cred că există o primărie care s-ar putea lăuda că a construit din sursele proprii vreo porţiune de drum”.  

pietriș, pietre, moluza

Materialele destinate construcţiei drumului

  Vladimir Medoni mai  spune că în anii anteriori  banii erau distibuiţi direct Consiliului raional, ei fiind distribuiţi exclusiv pe criterii politice, pentru întreţinerea drumurilor raionale, iar cele locale au fost lăsate de izbelişte. În decursul a 18 ani, au fost reparate câte puţin drumurile din localitate, însă, reparaţia acestora nu era deloc vizibilă, pentru că resursele primăriei sunt foarte limitate. 

  „Oooooh!!! Tare straşnic mai era când ploua, glodul era până la genunchi. Mergem des la cimitir, acolo sunt înmormântaţi părinţii, buneii. Drumul trebuieşte făcut, deoarece este foarte straşnic. De când mă ţin minte, acest drum nu a văzut pietriş niciodată”, zice  Mariana Guşâlic, locuitoare a satului Hârtop.

  Astfel, suma de 250 de  mii de lei se dovedeşte a fi una mizerabilă, pentru a vorbi că starea drumurilor din localitate se va schimba mult spre bine. Cu această sumă, primăria poate construi anual 250 de metri de drum în variantă macadam, care, peste 3-4 ani, vor trebui reabilitate deja. Raportând aceşti 250 de metri la 30 de kilometri de drumuri din comuna Hârtop, primarul spune că nu putem vorbi desprte faptul că banii din Fondul Rutier vor schimba cumva situaţia drumurilor din satele noastre.

  Iurie Alexeev locuieşte în satul Hârtop şi are teren agricol în apropiere de cimitirul localităţii.  „Dă Doamne să fie construit acest drum! Avem teren agricol în acea zonă. Dacă plouă, nu poate trece niciun autovehicul, iar sicriele trebuieşte să le transportăm în mâini. În fiecare zi se duc oameni la cimitir, pentru a face curăţenie, pentru a repara ceva, mai ales că acum este schimbat gardul”  opinează el. 

Iurie Alexeev, locuitor al comunei Hârtop

  În ultimii ani s-a înregistrat o creştere a preţului pietrişului, iar ploile puternice îl spală, fapt care duce la deteriorarea puternică a drumurilor în variantă macadam. Dacă în perioada ploilor, trece vreun tractor mai greu pe segmentele de drum acoperite cu pietriş, acestea se distrug şi devin inpracticabile în scurt timp.

  Deplasându-ne prin localitate, domnul Medoni a ţinut să sublinieze că în afară de arterele naţionale, restul nu sunt drumuri, în sensul direct al cuvântului. „Deşi avem cantităţi enorme de pietriş în ţară, nu avem pietriş pe drumurile locale”, concluzionează el

  Astfel, mijloacele băneşti acordate din bugetul Fondului Rutier nu produc, deocamdată, nicio schimbare radicală a situaţiei drumurilor locale..

Daniel ARAMĂ

Foto 1. Primarul comunei Hârtop din raionul Cimişlia, Vladimir Medoni, arată porţiunea de drum  care urmează a fi reabilitată

Foto 2. Materialele destinate construcţiei drumului

Foto 3. Iurie Alexeev, locuitor al comunei Hârtop

About The Author

Number of Entries : 503

Leave a Comment

Arhiva Gazeta de SUD

© 2013

Scroll to top