date statistice

Cât de prietenoase și utile sunt autoritățile în mediul virtual?

De aproape două decenii, Republica Moldova este cunoscută drept unul dintre liderii mondiali la capitolul viteză, acces la internet și servicii digitale, datorită condițiilor prielnice pentru dezvoltarea acestora. Pe lângă informația cu caracter divers, pe care o primesc cetățenii zilnic, aceștia au posibilitatea să cunoască și să monitorizeze cum funcționează organele statului și autoritățile publice locale.  

date statistice
date statistice

 

Astfel, în cadrul evoluției tehnologiilor informaționale, autoritățile publice centrale (APC) cât și cele locale (APL), și-au propus să aducă la cunoștință cetățenilor informații despre decizii și activități în paginile web. Prin intermediul acestora pot fi promovate comunitățile locale, precum și mediatizate cele mai interesante aspecte din viața și activitatea acestora. Pentru a vedea în ce măsură autoritățile asigură informarea și accesul cetățenilor la informație, am analizat paginile web ale autorităților din sudul țării.

Vechea problemă a site-ului consiliului raional rămâne încă nesoluționată. Astfel, site-ul nu asigură traducerea articolelor, ci doar traducerea rubricilor. Primăria orașului Cahul a fost vizitată până în prezent de circa 56.110 persoane. În prezent, cu ajutorul rubricii „Audiență online”, cetățeanul poate adresa întrebări conducerii raionului cu un volum total de până la 1800 de caractere, iar pe site-ul primăriei orașului, întrebările și sugestiile au o capacitate maximă de 500 de caractere. De asemenea, aceștia se pot abona prin email la cele mai recente informații postate pe pagina de internet a consiliului, care are peste 120 de mii de accesări.

Pagina web a Consiliului raional Cantemir poate fi accesată în prezent de orice utilizator de internet, după ce aceasta nu a fost disponibilă mai bine de o lună, din cauza actualizării și schimbării interfeței site-ului.

Totodată, autoritățile locale din orașul Cantemir își evidențiază pagina web a primăriei prin intermediul rubricii „Istoric Primari”, unde poate fi văzută informația despre cine și câți ani a îndeplinit funcția de primar, începând cu anul 1973. Informația cu privire la deciziile consiliului orășenesc, dar și proiectul bugetului orășenesc nu au fost actualizate încă din anul 2014.

Pe site-ul Consiliului Raional Leova, vizitatorii paginii web pot afla, de asemenea, mai multe despre personalitățile marcante care s-au născut pe meleagurile leovene, accesând rubrica „Personalități Marcante”. Până în prezent, pagina de internet a consiliului a fost accesată de 90760 de vizitatori unici.

Informații despre personalități marcante, întrebări și petiții adresate de la distanță

Nici primăria orașului nu rămâne în urmă la acest capitol, la rubrica „personalități”, este prezentă informația despre mai multe personalități născute la Leova, comparativ cu pagina web a consiliului. Până la mijlocul săptămânii, site-ul primăriei Leova a fost accesat de 3440 de vizitatori unici. 

Cei aproximativ 30.000 mii de locuitori ai raionului Basarabeasca pot vizualiza activitatea consiliului raional pe pagina web a acestuia, care este disponibilă în două limbi, română și rusă (cu o traducere parțială). La capitolul vizualizări, pagina web a consiliului a înregistrat peste 445 de mii de vizitatori unici, ceea ce o poziționează pe prima poziție la acest capitol.  

Pagina web a primăriei Cimișlia, de asemenea, dispune de o rubrică dedicată personalităților marcante, precum și de rubrica prin intermediul căreia cetățenii pot adresa întrebări și scrie petiții cu un volum total de 953 de rânduri. Totodată, pagina autorităților locale poate fi tradusă în trei limbi. Pe lângă avertismentul cu privire la completarea obligatorie a rubricilor și respectarea limbajului adecvat, autoritățile au pus la dispoziția cetățenilor și articolul 10 din Legea cu privire la petiționare.

De asemenea, Primăria orașului Cimișlia și Consiliul raional al aceluiași raion dispun de o rubrică specială dedicată achizițiilor publice. Pe ultima dintre acestea, informația a fost actualizată ultima oară în anul 2011. Totodată, aceeași pagină nu dispune de o rubrică prin care cetățenii ar putea adresa întrebări de la distanță. Până în prezent, pagina de internet a consiliului raional a fost accesată de circa 315.367 de vizitatori unici.

Pe lângă oportunitatea oferită cetățenilor de a adresa întrebări și sugestii de la distanță, autoritățile orășenești din Căușeni au mai pus la dispoziția cetățenilor și rubrica „Editorial”, unde Lilia Grubâi postează gândurile și ideile sale. Pagina Consiliului raional, la fel ca și toate celelalte pagini web analizate, sunt mai puțin utile atunci când este vorba de vreo decizie sau o informație recentă.

Potrivit Institutului de Politici și Reforme Europene, lipsa transparenței și comunicarea ineficientă a autorităților locale cu publicul, inclusiv cu ajutorul tehnologiilor informaționale, cauzează anual cheltuieli nejustificate de peste un miliard de lei și timp utilizat neeficient atât de funcționari, cât și de cetățeni, care sunt nevoiți să stea la cozi interminabile. Prețul mediu pentru crearea unei pagini oficiale a unei instituții publice este de 15 mii de lei.

Daniel ARAMĂ