You Are Here: Home » Educație » Anul de studii 2014-2105 a fost unul memorabil pentru sistemul educaţional din raionul Cahul

Anul de studii 2014-2105 a fost unul memorabil pentru sistemul educaţional din raionul Cahul

Una din noutăţile care au marcat sistemul educațional din raionul Cahul, în anul 2014, a fost descentralizarea învăţământului preuniversitar, care reprezintă transferul de autoritate, responsabilitate şi resurse privind luarea deciziilor şi managementul general şi financiar către unităţile de învăţământ.

elevi

Elevi din 3 sate sunt aduși zilnic cu microbuzul la Liceul din Colibași, unde își fac studiile

M+-Asociere

Ca urmare a acestei reforme, în acesta s-au evidenţiat următoarele momente pozitive. În primul rând, a sporit autonomia educaţională şi organizaţională a instituţiilor de învăţământ, care au devenit persoane juridice, cu bugete proprii. Acestea au obţinut dreptul să administreze procesul educaţional, să selecteze metodologiile didactice potrivit nevoilor elevilor, conform cadrului normativ al educaţiei.

De asemenea, a avut loc extinderea oportunităţilor educaţionale oferite copiilor şi elevilor, racordarea conţinuturilor şi a metodelor de predare–învăţare–evaluare cu cerinţele unui învăţământ modern.

„În prezent, finanţarea curentă a instituţiilor de învăţământ este orientată în exclusivitate spre nevoile locale şi stimulează performanţa. Iar descentralizarea sistemului învăţământului a permis, la nivel de comunităţi, introducerea unui sistem transparent şi echitabil de finanţare”, a menționat Vladimir Calmîc, vicepreşedinte al raionului Cahul.

În anul care vine, prin intermediul Direcţiei generale învăţământ Cahul, se vor efectua în mod centralizat următoarele cheltuieli: desfăşurarea examenelor de absolvire a gimnaziilor şi liceelor; procurarea biletelor de odihnă pentru copiii din familiile social-vulnerabile în baza deciziilor Consiliului Raional Cahul; organizarea şi desfăşurarea olimpiadelor şcolare raionale la disciplinele de studii; organizarea şi desfăşurarea concursurilor culturale cu participarea elevilor la nivel raional şi național. 838 de mii de lei au fost repartizate instituţiilor de învăţământ primar şi secundar din raion pentru acoperirea cheltuielilor necesare pentru buna funcţionare a școlilor.

De asemenea, în scopul implementării Programului de dezvoltare a educaţiei incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020, s-a decis alocarea din Fondul pentru educaţie incluzivă a sumei totale de 162.500 de lei pentru crearea centrelor de resurse la următoarele instituţii: gimnaziul „Mircea cel Bătrân” din satul Moscovei, gimnaziul „Ştefan cel Mare” din satul Văleni, gimnaziul „Mihai Viteazul” din Badicul Moldovenesc, şcoala primară „Alexei Mateevici” din oraşul Cahul şi gimnaziul „Nichita Stănescu” din satul Paşcani. Fiecare din instituţiile menţionate a primit suma de 32.500 de lei.

Fiecare pune umărul pentru o cauză comună

Acest autobuz a fost cumpărat cu suportul Guvernului României

Acest autobuz a fost cumpărat cu suportul Guvernului României

Cahulenii nu se bazează doar pe reformele făcute centralizat, ci se implică în realizarea procesului și organizațiile neguvernamentale, licee, elevi, părinți. Un exemplu bun sunt patru instituţii de învăţământ din raionul Cahul care au semnat, recent, un Memorandum de cooperare în cadrul proiectului „Şcoala Mea”. E vorba de Liceul Teoretic „Ioan Vodă” din oraşul Cahul, L.T. „Mihai Eminescu” din satul Crihana Veche, L.T. „Mihai Eminescu” din comuna Slobozia Mare şi L.T. „Mihail Sadoveanu” din Giurgiuleşti. Proiectul oferă părinților, elevilor și profesorilor posibilitatea de a se implica mai activ în viața școlii prin intermediul audierilor publice, accesului la informație bugetară, cardurilor comunitare, precum și să ia parte la stabilirea priorităților de dezvoltare a școlilor.

Nicolae Dandiş, preşedintele Asociaţiei pentru Cooperare şi Comunicare Democratică „DIALOG”, a menţionat că acest proiect vizează responsabilizarea socială pentru reforma educaţiei din Republica Moldova. „Proiectul poartă denumirea de „Şcoala Mea”, ceea ce înseamnă că fiecare membru al societăţii să îşi asume responsabilitatea şi să se implice în ceea ce se numeşte proces decizional în instituţiile de învăţământ”, a conchis Nicolae Dandiş. „Acest proiect vine în susţinerea reformelor pe care astăzi le realizează Guvernul Republicii Moldova. Ne dorim ca prin acest proiect să abilităm un dialog informativ despre reformă şi despre situaţia sectorului de învăţământ”, a menționat Victoria Vlad, coordonator al proiectului din partea Centrului Expert–Grup.

Reforma în educație este un proces complicat care nu poate să fie realizat fără implicarea întregii societăți, dovadă fiind exemplul de mai sus. „Încerc să fiu realistă, chiar dacă îmi doresc să modernizăm sistemul cât mai rapid. Doresc să avem un sistem care să educe oameni cu gândire independentă, capabili să analizeze, să pună la îndoială, să argumenteze, să se poată descurca într-un viitor încă necunoscut”, a menționat anterior Maia Sandu, ministrul Educației, sugerând că este nevoie de multă răbdare și perseverență pentru a avea un sistem de învățământ de calitate, european.

Grație suportului din partea României, elevii ajung la timp și în siguranță la școală

scoala

Liceul Teoretic „Ioan Vodă” din oraşul Cahul este unul dintre cele 4 instituții de învățământ care au semnat un Memorandum de cooperare în cadrul proiectului „Şcoala Mea”

În lipsa numărului optim de elevi, pentru buna funcţionare a instituţiilor de învăţământ, a fost nevoie şi de reorganizarea unora din acestea. Astfel, de la 1 septembrie 2014, următoarele licee teoretice au devenit gimnazii: Liceul Teoretic (L.T.) „V. Korolenko” din satul Moscovei; L.T. „Ion Creangă” din satul Borceag; L.T „N. Iorga” din satul Burlacu şi L.T. „Igor Creţu” din satul Găvănoasa.

În una din şedinţele Consiliului Raional Cahul, Vladimir Calmîc, vicepreşedinte al raionului Cahul pentru educaţie şi sport, a vorbit şi despre necesitatea deschiderii unei şcoli de circumscripţie la Liceul Teoretic „Ioan Vodă”, având în vedere că în raionul Cahul sunt multe școli cu un număr mic de elevi – sub 91 de copii, care nu asigură funcționarea eficientă a școlilor respective: „Deoarece noi activăm conform noilor prevederi ale Codului Educației, ce ține de finanțarea instituțiilor de învățământ per elev, școlile cu un număr mic de elevi suferă din această cauză.

Astfel, la scurt timp, s-a găsit şi soluţia pentru problemele enunţate, şi anume: prin suportul Guvernului României, care a donat Republicii Moldova 100 de autobuze şcolare. Câteva din ele  au ajuns şi în raionul Cahul. Acestea au venit ca o binecuvântare pentru elevii care erau nevoiţi să parcurgă kilometri întregi pe jos pentru a ajunge la şcoală sau cei care zi de zi trebuiau să suporte calvarul transportului public, care deseori în sate nu face faţă fluxului de pasageri.

Veronica Voloceai, elevă în clasa a 12-a la liceul „Vasile Alecsandri” din satul Colibaşi, era nevoită să facă zilnic naveta Văleni–Colibaşi pentru a putea fi prezentă la ore. „Deja de jumătate de an de când avem posibilitatea de a veni la şcoală cu acest autobuz, pot spune că ne simţim mult mai în siguranţă decât atunci când eram nevoiţi să venim cu mașini de ocazie. Şi bugetul familiei are mai puţin de suferit acum. Dacă înainte părinţii erau nevoiţi să scoată din buzunar peste 300 de lei lunar, pentru a-mi acoperi cheltuielile de drum, acum această problemă a dispărut. Autobuzul este foarte confortabil, având toate condiţiile necesare pentru o deplasare plăcută”, ne povesteşte Veronica.
Ion Dumitru, şoferul autobuzului, ne-a relatat cum decurge ziua sa de muncă: „Ziua se începe la ora 7 dimineaţa, de la Văleni, unde urcă primii elevi, peste 10 minute, suntem la Brînza, de aici ajungem la Colibaşi la ora 7.30. Apoi, într-un interval de 10-15 minute, adunăm şi copiii de la Vadul lui Isac. Totul este bine planificat, astfel încât nimeni nu întârzie la ore. La amiază, începând cu ora 13.30, urmează cam aceeaşi procedură, de îndată ce au terminat orele, copiii se adună în curtea şcolii, în mod organizat, să meargă acasă. Şi părinţii sunt foarte mulţumiţi, pentru că, într-o oarecare măsură, au scăpat de o grijă, ei sunt siguri că copiii lor ajung în siguranţă la şcoală și acasă după ore”.

Acest material a fost realizat în cadrul proiectului „Consolidarea independenței în mediile de comunicare din Moldova”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent în colaborare cu Internews.

About The Author

Number of Entries : 236

Leave a Comment

Arhiva Gazeta de SUD

© 2013

Scroll to top