Social

Fumatul prezintă risc pentru infectarea cu Covid-19

3 Mins read

Pandemia declanșată de virusul SARSCov-2 cu îmbolnăvirea de Covid-19 trebuie să-i pună pe gânduri pe pasionații de fumat activ. Fumatul şi expunerea la fum constituie un risc major pentru dezvoltarea bolilor cardiovasculare, care se numără printre principalele cauze de deces şi anume, fumatul este a doua cauză principală, după hipertensiunea arterială.

Deci, ce conţine fumul de ţigară? În jurul a 10000 de substanţe, 700 – descoperite, cea mai nocivă fiind nicotina. Două picături puse pe limba unui câine îl ucide. Circa 100 de ţigări, au 1 g de nicotină (26% rămân în mucul de ţigară, 46% se dispersează în aer (pe care îl inspiră cei expuşi în preajmă), 28% se reţine în organismul fumătorului). Alte substanţe: benzopirenul, de asemenea, cancerigen, oxidul de carbon (Co), un toxic letal, oamenii se asfixiază cu monoxid de carbon de la arderea incompletă a lemnelor şi cărbunilor; gudroane – izotopi radioactivi de Plumb-210 şi Poloniu-210 – se depistează în preajma plantaţiilor de tutun.
Menţinerea tabagismului e cauzată de doi factori mari – fiziologic şi psihologic (mirosul plăcut al tutunului, senzaţiile tari aparente, că fumul taie foamea şi somnul etc.). Alarmează faptul că, studiind problema, s-a constatat că, de regulă, copiii fumătorilor fac pneumonii mai frecvent.
De aceea, intervenţiile în legislaţie privind protejarea sănătății populației de influența tutunului este binevenită. R. Moldova, ca ţară-parte a Convenţiei-cadru privind controlul tutunului a OMS şi transpunerii Directivei UE în ceea ce priveşte fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor de tutun a înaintat propuneri ca în 2018-2020 să fie majorate accizele pentru ţigări, ceea ce, evident, scade incidenţa fumătorilor. Totodată, urmează a fi înăsprite interdicţiile privind publicitatea şi promovarea producţiei de tutun, fumatul în locuri publice, la locul de muncă, comercializarea producţiei din tutun minorilor şi, de asemenea, consilierea și tratamentul persoanelor care renunţă la fumat .
Astfel , în cadrul Supravegherii de Stat de către Centrele de Sănătate Publică , în anul curent, agenților economici le-au fost înaintate 3737 de prescripţii sanitare privind neadmiterea încălcării Legislaţiei în domeniul controlului tutunului şi aplicate 601 amenzi pentru încălcări, în valoare de 1 mln. de lei. La Dispensarul Republican de Narcologie s-au tratat 3491 de persoane dependente de tutun, dintre care 2639 în condiţii de ambulatoriu şi 72 în staţionar. Au fost prestate servicii de consiliere pentru renunţare la fumat pentru 31761 de persoane, 156 de mii de persoane au primit sfaturi minime pentru a renunţa la fumat, acordate de către medici de familie. Deci, metodele de renunţare de la fumat le luaţi de la medicul Dvs., în ajutor vă vin psihologii de la Centru de Sănătate Publică Teritorial, de la medicii pentru Promovarea Sănătății.
Apelați! Linia verde de oferire a suportului privind renunțarea la fumat – 080010001 (apel gratuit) și, în caz de depistare a încălcării legislației privind fumatul în locurile publice, apelați linia verde – 080012300 (apel gratuit). Urmați sfatul medicilor:

  • decideţi-vă să nu fumați decât o dată pe oră sau să opriți fumatul timp tot de o oră şi apoi prelungiţi intervalul de timp cu câte o jumătate de oră; faceţi ca ţigările să nu vă fie la îndemână. Țineți țigara cu mâna stângă, în ipoteza că sunteţi obişnuit să țineți țigara cu mâna dreaptă; treceţi la o marcă de ţigări care nu vă este pe plac, dar într-o asemenea situaţie nu fumaţi mai mult de jumate de pachet pe zi (pentru că nu vă place marca); dacă fumaţi întotdeauna însoţind fumatul cu băutul unei cafele, creându-vă astfel un reflex condiţionat pe această linie, înlocuiţi cafeaua cu infuzii de ierburi sau suc de fructe; îngrijiţi-vă de condiţia Dvs. fizică. Exerciţiile fizice favorizează detenta; telefonaţi prietenilor voștri, semnalându-le faptul că v-aţi lăsat de fumat; dacă aţi reuşit să treceţi de o zi fără fumat, înseamnă că puteţi trece şi doua, încercaţi asta; puneţi deoparte banii pe care-i economisiţi pe seama abandonării fumatului şi luaţi-vă cu acești bani un cadou. Îl meritaţi pe deplin!
    Deziceți-vă de miturile care circulă în rândul fumătorilor: renunțarea la fumat ,,e grea!” – minciuni! Fumatul te ,,calmează, te relaxează” – fals!
    Ne dezicem, imediat și fără echivoc! Dacă ne trage la fumat, ne așezăm în pirostrii, ne uităm la fumători ca la niște neprieteni! Dacă simțiți disconfort sau dureri în gât și în piept – beți 4 ml analgină dizolvată în apă de trei ori pe zi; dacă ne prinde tusea și ne simțim abătuți, mai ales dimineața, bem 10 ml bronholitină de trei ori pe zi și gata! Vă doresc succes!
    Aurel BABILEV,
    medic, Promovarea Sănătății, CSP Cahul, sectorul Cantemir
 
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele noutăți!