RAIONUL  CIMŞLIA,  LIDER NAŢIONAL   LA REABILITAREA  DRUMURILOR

 

În publicaţia noastră de săptămâna precedentă,  am  analizat situaţia din anul acesta  privind întreţinerea periodică şi repraţia curentă a drumurilor naţionale (în limitele localităţilor) şi celor locale din raionul Cimişlia, această unitate teritorial-administrativă fiind lider naţional la reabilitarea  arterelor auto.

După cum am promis în numărul trecut al „Gazetei de Sud”  (a se vedea paginile unu şi doi ale ziarului din 3 august 2018), astăzi vom relata despre starea de lucruri existentă la capitolul „Drumuri comunale şi străzi”.

În cadrul Programului „Drumuri bune pentru Moldova”, Ministerul Economiei şi Infrastructurii a alocat, în aceste scopuri, pentru  raionul Cimişlia, din Bugetul de Stat pe anul de faţă, 26 de milioane 387 de mii 28,8 lei în vederea  aducerii în ordine a drumurilor comunale şi străzilor din 19 localităţi.

Astfel, circa 2,5 milioane de lei au fost cheltuite pentru reparaţia străzii Tineretului din satul Sagaidac, pe care s-a aplicat varianta macadam (aşternea pietrişului) pe  distanţa ei totală de 3 kilometri 125 de metri.

Cu  2,314 milioane de lei s-a reabilitat strada Ştefan cel Mare din satul Gura Galbenei, unde s-a adăugat pietriş şi s-au turfnat două starturi de beton-asfalt pe o porţiune de 700 de metri.

Suma de  2,083  milioane de lei a fost repartizată pentru strada Dacia din comuna Ialpujeni: aici s-au plombat gropile şi s-a pus un sloi de beton armat pe întreaga lungime de 1 kilometru şi 700 de metri.

De 2,066 milioane de lei a fost nevoie pentru a  repara două porţiuni  de drum în comuna Hârtop, pe care s-a aşternut pietriş.

Mai mult de câte  1 milion de lei au costat lucrările de reabilitare a unor sectoare rutiere din satele Cenac  (varianta macadam pe strada Podgorenilor, care se întinde pe 2 kilometri),  Batâr (plombarea gropilor şi punerea unui strat de beton-asfalt pe un sector de 1 kilometri 100 de metri, care începe de la Casa de cultură ), Ciucur-Mingir (drumul de la Biserică până la cimitir, 1 kilometru, pietriş şi două straturi de beton-asfalt), Coştangalia  (strada Viilor cu lungimea de 1 kilometru 200 de metri, varianta macadam), Mereni (aşezarea pietrişului pe o distanţă de 1 kilometru cât ţine strada Eminescu).

Ca şi în cazul drumurilor naţionale şi  celor locale, aproape întregul volum de lucrări prevăzut a fost   îndeplinit,  în acest sens  până acum fiind valorificate peste 23 milioanede lei. Ecxcepţie fac  două localităţi–Porumbrei  şi Satul Nou, unde sursele financiare alocate constituie aproximnativ 2,5 milioane şi, repsectiv, 1,076 milioane de lei.

Şi într-o aşesare rurală, şi în alta în timpul de faţă se  execută lucrări de instalare a reţelelor  inginereşti (gazificare, canalizare), din care cauză s-a amânat puţin reabilitarea drumurilor preconizate. În baza unei înţelegeri cu antreprenorul principal, Societatea comercială „irinda Prim” SRL, care, amintim, este câştigătoarea licitaţiei, lucrările de reparaţie a drumurilor din localităţile nominalizate urmează a fi efectuate în prima lună de toamnă.

Afară de aceasta, după cum am fost informaţi de către Vasile Tocaru, şeful Direcţiei dezvoltare teritorială a Cansiliului Raional Cimişlia, au fost repartizate, din  Fondul rutier raional, surse financiare pentru reparaţia unor sectoare  rutiere din oraşul Cimişlia, din  comuna  Gradişte, din satele Batâr, Dimitrovca, Gura Galbenei, Ialpug, Ivanovca Nouă, Mereni, Munteni şi Prisaca.

Sursa citată a mai precizat că până în prezent au fost  însuşite  mijloace băneşţi  cu un total de 4 milioane 130 mii de lei. Pe parcursul lunilor august-septembrie vor mai fi valorificate finanţe de  1 milion 595 mii de lei.

Ion CIUMEICĂ