Cere socoteală pentru banii publici. În prag de iarnă, Guvernul a alocat un miliard de lei pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor

Pe 26 octombrie a.c., cu doar câteva zile până la alegerile prezidențiale, când partea de nord a ţării deja era acoperită cu zăpadă, Cabinetul de Miniştri a aprobat Programul privind repartizarea fondului rutier pentru anul 2016.

drumuri

În comunicatul difuzat cu această ocazie şi intitulat „Guvernul a alocat un miliard de lei pentru acoperirea cheltuielilor de reparaţie şi întreţinere a drumurilor în anul 2016”, se menţionează că documentul a fost elaborat în conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul în curs şi prevede alocarea unui miliard de lei pentru finanţarea lucrărilor de reparaţie a drumurilor efectuate în acest an şi finalizarea celor aflate în curs de derulare.

Prevederile anexelor nr. 1 şi nr. 2

Cea mai mare parte din sumă – 755,7 milioane de lei, este direcţionată pentru acoperirea cheltuielilor de întreţinere şi reparaţie a drumurilor publice naţionale şi locale, o altă parte din bani fiind destinaţi pentru acoperirea cheltuielilor privitor la executarea construcţiilor inginereşti, a lucrărilor de proiectare, evaluare a drumurilor şi procurare a terenurilor în vederea extinderii drumurilor naţionale în cadrul reabilitării acestora.

Astfel, anexa nr. 1 la Programul privind repartizarea mijloacelor fondului rutier în anul 2016 pentru reparaţia drumurilor şi a construcţiilor inginereşti prevede finanţarea a 21 de obiective în valoare totală de 170,3 milioane de lei. Printre acestea se regăsesc şi câteva legate de raionul Cimişlia.

De pildă, pe tronsonul km 14,6-16,6 al traseului naţional Chişinău–Hânceşti–Cimişlia-Basarabeasca urmează să se facă amenajarea stratului bituminos foarte subţire, executat la rece, în acest scop fiind prevăzută suma de 2,099 milioane de lei.

Tot pe acelaşi drum, la tronsoanele km 11-14,6 şi km 16,6-29 se va efectua tratamentul bituminos, pentru care trebuie să fie cheltuite 0,559 milioane de lei.

Anumite lucrări sunt planificate pe artera națională Tiraspol–Căuşeni–Cimişlia, km 46-93, unde pe tronsonul km 71,5-81,2 îmbrăcămintea rutieră va fi reparată cu beton asfaltic, fiind alocată suma de 33,799 milioane de lei.

La fel se va proceda şi pe tronsoanele km 82,4-84,3 şi km 85,5-93,3 tot de pe acest drum, lucrările având o acoperire financiară de 44,242 milioane de lei.

Anexa nr. 1 stipulează, de asemenea, reparaţia de 300 de mii de lei a îmbrăcămintei rutiere pe tronsonul km 2,7-3,5 al drumului de acces spre satul Valea Perjei.

În comunicatul Executivului se mai precizează că pentru întreţinerea curentă a drumurilor sunt direcţionate 96 de milioane de lei, iar pentru îngrijirea traseelor pe timp de iarnă – 60 de milioane. Alte 229,6 milioane de lei sunt destinate pentru stingerea datoriilor pentru lucrările de construcţie şi reparaţie a drumurilor efectuate în anul trecut. Bunăoară, Programul privind repartizarea mijloacelor fondului rutier are şi anexa nr. 2, intitulată „Achitarea datoriilor pentru lucrările de întreţinere şi reparaţie a căilor de acces la instituţiile de menire social-culturală din intravilanul localităţilor executate în anul 2015”. Primării din 11 raioane ale Republicii Moldova vor beneficia de bani, printre acestea numărându-se şi administraţia publică locală din satul Sagaidac, raionul Cimişlia, care va primi 196.807 lei.

Comentariul expertului

Solicitat de presă să comenteze comunicatul Guvernului, expertul Veaceslav Negruţă a remarcat: „Titlul este un unul manipulator, cu evidentă tentă electorală. De fapt, suma a fost alocată încă la adoptarea Legii Bugetului de Stat pentru anul 2016, iar acum guvernul doar a repartizat mijloacele fondului rutier pe categorii de cheltuieli.

În linii mari, o bună parte din lucrări deja a fost realizată pe parcursul anului, doar că, poate din lipsa mijloacelor bugetare, nu au fost finanţate. O altă parte semnificativă sunt datorii făcute de anul trecut. Evident este că lucrări noi în limita acestui buget subţiat al Fondului Rutier, practic, nu vor fi contractate.

Este adevărat ca sumele aprobate sunt sub nivelul stabilit în strategiile naţionale care vizează domeniul drumurilor. Este o situaţie în care mai mulţi parteneri de dezvoltare ar avea motiv să blocheze anumite finanţări pe proiecte negociate sau în derulare. De fapt, e în stilul acestei guvernări de a arunca titluri de miliarde, care în realitate au efect strict electoral şi de fumigenă, în încercarea de a ascunde problemele crescânde în domeniul finanţelor publice”, a conchis Veaceslav Negruţă.