Comparația prețurilor la automobile în UE, Transnistria și Ucraina

Mașini de lux furate în UE, cu care se plimbă nestingherit cetățeni din Est (III)

  Nu putem menționa rolul primordial al Bulgariei în această investigație. Statistica internațională arată că aici sunt înregistrate masiv companii fantomă, care, de multe ori, sunt folosite pentru a obține un permis de ședere, pentru desfășurarea fictivă a tranzacțiilor economice externe, a spălărilor de bani, inclusiv importul ilegal de mașini furate. În clasamentul global de afaceri Doing Business 2015, Bulgaria a ocupat locul 36 din 189 de țări. 

Principalele scheme ilegale de import al automobilelor cu numere de înmatriculare străine în Ucraina. Sursa: Centrul de Cercetare Legală a Ministerului de Interne din regiunea Kiev, fostul angajat al Direcției de Combatere a Crimei Organizate, Dmitri Gnap.
Principalele scheme ilegale de import al automobilelor cu numere de înmatriculare străine în Ucraina. Sursa: Centrul de Cercetare Legală a Ministerului de Interne din regiunea Kiev, fostul angajat al Direcției de Combatere a Crimei Organizate, Dmitri Gnap.

   Pentru înregistrarea unor noi companii în Bulgaria este nevoie de patru proceduri și 18 zile calendaristice. În caz de necesitate, aceasta poate fi înregistrată fără vreun capital statutar. Din această cauză, Bulgaria ocupă locul 52 la capitolul „Înregistrarea noilor companii”.

   Conform statisticii, în anul 2014, în Bulgaria au fost înregistrate 42.613 companii noi, ceea ce constituie 8,86 companii la 1000 de locuitori ai acestei țări. Pentru comparație, în Ucraina, acest indicator constituie 0,92 întreprinderi la 1000 de locuitori. Chiar și în Republica Singapore, care ocupă prima poziție la nivel global, intensitatea creării noilor întreprinderi constituie 9,51.

  Această practică de înregistrare a companiilor fictive este utilizată pentru a avea posibilitatea de a intra cu automobile înregistrate în Bulgaria, pe teritoriul țărilor care nu sunt membre ale UE (Moldova, Ucraina, Serbia), unde legile vamale favorizează astfel de scheme. Spre exemplu, conform ultimelor date, Ministerul Finanțelor din Republica Moldova și-a propus să anuleze limita de ședere a automobilelor cu numere străine pe teritoriul țării, care constituia 180 de zile dintr-un an.

  Dacă ne uităm la statistica vamală a Organizației Națiunilor Unite (ONU) pentru anul 2014, putem remarca faptul că, pe parcursul întregului an, Bulgaria a raportat doar 12 automobile exportate oficial pe teritoriul ucrainean, cu o valoare totală de 61.667 de dolari americani. Totodată, în același an, Republica Moldova a exportat oficial în Ucraina 78 de automobile cu o valoare totală de șapte milioane de dolari.   

Numărul de automobile importate din Bulgaria în Ucraina, în anul 2014.   Sursa: UN Comtrade Database
Numărul de automobile importate din Bulgaria în Ucraina, în anul 2014. Sursa: UN Comtrade Database

 

Numărul de automobile importate din Moldova în Ucraina, în anul 2014.  Sursa: UN Comtrade Database
Numărul de automobile importate din Moldova în Ucraina, în anul 2014. Sursa: UN Comtrade Database

Tertipuri pentru dreptul de „ședere” al unei mașini străine

   După cum putem vedea, importul oficial al automobilelor nu este unul semnificativ, comparativ cu numărul de unități de transport din regiunea Odesa, care circulă „sub pavilionul” Bulgariei și al Republicii Moldova. Datorită prezenței unui număr mare de scheme semilegale de import al automobilelor în Ucraina, putem pur și simplu să nu mai recurgem la vămuirea oficială.

  Pentru a ne convinge de veridicitatea acestor scheme, noi am apelat la mai multe anunțuri care propun condiții ademenitoare de vânzare a automobilelor nevămuite. În toate cazurile, ni s-a garantat că totul este în regulă, iar Convenția de la Istanbul garantează integritatea automobilelor cu numere străine care se află pe teritoriul ucrainean, desigur, fără a mai spune că, în cazul în care compania pe numele căreia este înregistrat acest automobil va dispărea, atunci automobilul procurat va fi în afara legii. În plus, grănicerii au tot dreptul de a limita aflarea unor astfel de mașini  pe teritoriul ucrainean pe un termen mai scurt, spre exemplu, de 10 zile.

  Potrivit surselor noastre din piețele auto din Ucraina și din Transnistria, pentru o sumă de 50-100 de dolari, automobilului i se oferă dreptul de a se afla pe teritoriul ucrainean timp de un an. 

 Obținerea cetățeniei unei țări învecinate reprezintă pentru ucraineni o altă metodă de utilizare a unui automobil înmatriculat în afara țării. Această schemă este cunoscută demult automobiliștilor din zonele de frontieră a Ucrainei de Vest, care dețin cetățenie ucraineană și se află permanent în evidența consulară a vreunui stat membru al UE. Procurând un automobil pe teritoriul acestor țări, ucrainenii ulterior pot traversa frontiera fără restricții. Această schemă devine tot mai populară și în regiunea Odesa.

Cu un comision de 2000 de dolari, poți face rost de o mașină scumpă cu numere străine pe bani mai puțini

„Dacă ești cetățean străin și ești în evidența consulară, atunci ai dreptul să circuli pe teritoriul ucrainean până la 60 de zile, comentează această variantă Adil. De fapt, dacă ai  la vamă oameni cunoscuți, poți pur și simplu să plătești – și pe tine te vor bifa fără a fi necesară prezența ta, adică nu va mai fi nevoie să ieși în afara țării o dată la două luni”.

  Lipsa datelor oficiale despre numărul ucrainenilor care dețin cetățenie străină sau au primit dreptul de ședere într-o altă țară este confirmată în răspunsul oficial la solicitarea noastră, trimisă către Ministerul Afacerilor Externe din Ucraina. Adică secțiile consulare ucrainene de peste hotare nu țin o evidență a unor asemenea date, în interesul statului ucrainean. Totuși, pentru cei care nu doresc să aibă două cetățenii există varianta înregistrării automobilului pe numele unei persoane care nu este cetățean ucrainean. Astfel, ucraineanul devine co-proprietar al propriului său automobil.

  Dacă automobilul este înregistrat pe numele unui cetățean străin, termenul de aflare a acesteia pe teritoriul ucrainean se prelungește în mod automat până la un an. La expirarea acestui termen, pentru câteva sute de dolari, „oamenii de încredere” de la vamă pun o bifă precum că automobilul a ieșit din țară, iar ulterior a intrat înapoi pe teritoriul țării. Dacă proprietarul acesteia decide să schimbe numerele caroseriei și a motorului sau să o trimită la dezmembrare, atunci la vamă automobilul este introdus în baza de date drept unitate de transport ce a părăsit țara și nu a mai revenit înapoi.

   În acest domeniu se mai regăsesc o mulțime de companii și persoane fizice străine care sunt gata să aducă în Ucraina orice automobil din Bulgaria sau din Republica Moldova, în baza condițiilor Convenției de la Istanbul, pentru un comision de 2000 de dolari. Succesul unor asemenea operații este colosal, deoarece, pentru prețul cu care poate fi procurat în Ucraina un automobil Chevrolet Lanos sau ZAZ Sens, „dealerii negri” pot livra un Audi A6, Volkswagen Golf sau Range Rover cu numere străine. 

Comparația prețurilor la automobile în UE, Transnistria și Ucraina
Comparația prețurilor la automobile în UE, Transnistria și Ucraina

 (va urma)

 Daniel Aramă, Elena Vasina, Pavel Kolotvin, Natalia Fedorișin

  Această investigaţie a fost realizată în cadrul proiectului „Iniţiativa anticorupţie Moldova-Ucraina”, implementat de Centrul de Investigaţii Jurnalistice, Institutul de Informaţii în Masă şi Freedom House, cu suportul financiar al Guvernului Canadei.